Flugsvamp vid Hökmoren Tjønna vid Nybergsund Åskväder över Storfjället På riksgränsen vid Våtdalsedan Sagmodammen

Att skriva en bok - del 4

Juletider, det betyder lite mer tid att skriva och vara kreativ. Det blev ett litet hopp mellan del 3 och del 4. Men den som väntar på något gott...

Jag utlovade i del 3 att beskriva lite mer om marknadsföring och bokföring vilket nog är minst en tredjedel av jobbet. Både kul och rätt trist om jag ska vara ärlig. Låt oss massera ämnet en liten stund. Bokföringen kommer dock snart i en del 5 så håll ut.

För, nu sitter vi där med en tryck bok. Man undrar i sitt stilla sinne hur man ska lyckas sälja alla dessa och få igen åtminstone de utlägg som man har haft för tryck, sättning, redaktör, bilder och allt vad det kan vara. Lugn, det löser sig.

I mitt fall blev det problem med den senaste boken. För dels så kunde jag inte åka över till Norge och ta de där sista 12-15 bilderna som jag ville ha och dels så kunde jag inte planera för några marknader, boksläpp eller föredrag. Dessutom så skulle ju böcker levereras till mina återförsäljare på den norska sidan. Så där stod jag med 1100 kilo böcker som skulle bli svåra att sälja.

Vad göra?

Boken Bilder från Ljøradalføret på COOP i Ljørdalen
Boken föredömligt skyltad hos COOP i Ljørdalen

Som tur är, är detta inte min första bok för då hade det varit panik. Det första steget var att kolla om det på något sätt gick att få över böckerna på något bra sätt över gränsen. Med lite planering så gick det alldeles utmärkt utan att gränsen passerades fysiskt på något olagligt sätt. Men nog kändes det konstigt allt...



MARKNADSFÖRING

Nästa steg är ju marknadsföringen. Här har jag nog skjutit mig själv i foten eftersom jag medvetet har valt att inte bygga upp något mailregister över tidigare köpare, något som jag kommer att börja göra framöver. Säkert har jag tappat mängder av köpare och jag skulle nog rekommendera dig att använda den möjligheten. Det finns dock flera förklaringar till detta.

Ett är att jag starkt ogillar att pracka på folk saker. Samma sak när jag själv är i en affär eller på en marknad. Jag vill titta själv utan att ha en ivrig säljare i hasorna. Då ska jag inte vara likadan själv. Den andra anledningen är att jag inte har upplyst om att deras mailadress kan användas i framtida marknadsföringssyfte. Då ska jag absolut inte använda den vägen av etiska skäl.

Nu hade jag sådan tur att jag de senaste åren har fått mängder av frågor om när boken skulle vara klar så när den väl blev det blev det lite rusning till framförallt COOP i Ljørdalen. I samband med det nyttjade jag även lokala Facebook-grupper där jag nämnde att boken var på gång. Jag kan lugnt säga att det var blandat utfall där också. Anledningen till detta är att jag brukar mäta hur många som gillar ett inlägg. I en grupp till exempel som samlar många hytteägare i området, så har till dags dato tre gillat mina inlägg i snitt. Säkert har många fler sett det. Men ändå...

Boken Bilder från Ljøradalføret - annons i Trysilposten
Årets annons i Trysilposten

Andra annonser då? Ja genom åren så har jag annonserat på lite olika sätt i olika tidskrifter. Trysilposten brukar ge bra resultat eftersom det är ett lokalt reklamblad med bra täckning. När orienteringstävlingen O-Ringen genomfördes i Sälen 2016 tänkte jag att en dyr annons i O-Ringentidningen borde ge bra täckning. Utfallet blev banne mig 0 sålda böcker.

Övriga lokala tidningar, där har jag ibland haft tur med reportrar som själva har kommit fram och gett mig bra publicitet. I andra fall är intresset på fryspunkten, trots att det borde passa dem som hand i handske. Jag har även provat att göra jobbet åt dem med ett grovt utkast till intervju och bilder... Men nej... Nu ska det ju erkännas att jag ju bor långt från Sälen-Trysilområdet men ett svar på alla kontaktförsök hade väl varit trevligt i alla fall. Det går att lösa virtuellt.

Sedan finns det ju alltid Facebook-annonser och liknande men jag är skeptisk just nu. Kanske i framtiden. Det verkar helt enkelt som att det gäller att synas. Mycket och men inte för påträngande...



SPONTANKÖPET

Det finns en parameter till också som inte ska glömmas bort; spontanköpet!

För handen på hjärtat, hur ofta har man inte sett något som har varit intressant men som inte leder till köp på grund av att det är krångligt att betala? Tyvärr använder inte folk kontanter längre. Kortbetalningar funkar också utmärkt och den tveksamhet som fanns för några år sedan att dra fram kortet på en simpel betallösning i telefonen är tack och lov nästan borta. iZettle och andra aktörer är accepterade och funkar utmärkt.

Swish däremot är det som säljer! Hur lätt är det inte att slå till på ett spontanköp om swishnumret är synligt? Jag gör det, du gör det... Mer än hälften av min försäljning kommer från Swish... Så, se till att det är lätt.

Nu uppstår nästa problem för mig i alla fall. Eftersom boken till största delen handlar om den norska sidan så är det ju mest naturligt att sälja där. Men, som svensk får man inte ha VIPPS vilket jag tycker är märkligt. Problemet i korthet är att jag måste vara stadigvarande skriven i Norge för att få ha det. Det enda alternativet, möjligen, är att jag startar en filial till min enskilda firma, registrerar det i Brønnøysundregistret och hos Skatteetaten. Då skulle det fungera. Det säger sig självt att det inte är värt den extra byråkratin med bokföring med mera.

Sedan 2019 har dock Swish inlett ett samarbete med bland annat Vipps, Mobilepay (DK) och Twint (CH) för att kunna erbjuda stöd för internationella direktöverföringar. Det arbetet går dock långsamt framåt.

Slut på del 4.

Länkar till tidigare inlägg:
Att skriva en bok - del 1
Att skriva en bok - del 2
Att skriva en bok - del 3
Att skriva en bok - del 5


Skrivet av Stefan 2021-12-25

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!