Juha och Annikas vandring

Under hösten 2001 blev jag kontaktad av Juha och Annika som ville ha tips om någon lämplig tälttur i Sälenfjällen. Efter en hel del mailande fram och tillbaka så for de iväg. Efteråt dök det till min stora glädje upp en reseskildring som presenteras här. Stort tack!

Berättelsen

Här kommer en "liten" beskrivning med bilder bifogade.

Vattentillgången var väl inte lika bra som på våren men helt okej ändå. Jag släpade på en 4-liters Platypus-vattenpåse o min flickvän Annika på en 2-liters Platypus-påse. I min beskrivning nedan nämner jag lite var det finns vatten att använda sig av.

Vi stack från Uppsala på torsdag kväll vid 16-tiden, ca 4 timmar försenade eftersom våra nya sovsäckar (Ajungilak Tyin Winter) inte kom förrän vid 15-tiden till vår butik...

Vi kom fram till Malung vid 22-tiden (efter att ha kört fel vid Sala och lyckades med konststycket att köra mot Enköping istället för Borlänge... KLANTIGT!!!). Så vi valde helt enkelt att ta in på ett hotell för 600 kr per natt. Hotell Skinnargården.

Vi hade planerat att gå Högfjällshotellet - Källfjället >> under fredagen och Källfjället - Närfjällsstugan >> på lördag. Söndag planerade vi att avsluta vandringen med att gå från Närfjällsstugan på Närfjällsstugan - Görälven >> mot Granfjället - Stöten för att därifrån ta bussen vid Stötenhotellet tillbaka till Högfjällshotellet där vi hade parkerat bilen.

Dag 1 Högfjällshotellet - Källfjället

Juha vid starten vid Högfjällshotellet
Juha vid starten

Annika vid starten vid Högfjällshotellet
Annika vid starten

Tidigt på fredag morgon (07.00) så käkade vi frukost och körde därefter vidare mot Högfjällshotellet. Vi kom fram vid 09.30 och parkerade bilen alldeles vid början av Högfjällshotellet - Källfjället >>. Observera att Högfjällshotellet (som många andra anläggningar här upp i fjällen vid denna tidpunkt på säsongen) har stängt och därmed är ganska öde.

Med tung packning (jag 25 kg o Annika 18 kg) började vi vår spännande vandring! Asfalt de första kilometrarna upp till Köarskarsfjällets vindskydd. Strålande solsken men ganska blåsigt. Härlig utsikt!

Annika pausar vid Östfjällets topp

Lunch vid Östfjällsstugan

Väl uppe vid Östfjällsstugan intog vi vår lunch. Här använde vi vattnet från Östfjällstjärnen att koka maten i. En hel del (12-14 st!) människor här som gjorde dagsvandringar. Studerade nyfiket våran "expeditionspackning". I stugans lä blev det riktigt varmt och skönt att laga lunch!

Juha vid ledskiljet strax väster om Östfjällsstugan

Efter en god lunch o fikapaus så gav vi oss iväg mot Källfjällets topp. Första anhalten blir "korset" vid Östfjällstjärnarna där vi viker av till höger för att påbörja vandringen upp mot Källfjällets topp.

När vi väl började komma upp på kalfjället och toppen så började det att blåsa riktigt ordentligt. Skönt med nya Marmotjackan (Armstrong Stretch Jacket) som höll tätt mot vinden utifrån samtidigt som den andas bra.

På väg uppför Källfjällets topp

Från Källfjällets topp norrut mot Öjskogsfjället

Så småningom efter lite svett så nådde vi till slut Källfjällets topp på 930 m ö h. Av med väskorna o försöka få lite lä bakom toppröset... hmmm... är detta verkligen toppröset? Inte speciellt snyggt heller med min skugga på fotot.... ;-)

Efter lite fika på Källfjällets topp så fortsätter vandringen svagt nedför toppen ned mot Källfjällsstugan. Väl framme vid Källfjällsstugan drar vi av oss packningarna och försöker att hitta lite vatten. Tog dock en liten stund innan vi hittade vatten nedanför den privata stugan som ligger ca 200 meter till höger om Källfjällsstugan. Vattenkällan ligger i kanten av skogen ca 100-150 meter framför "huvudbyggnaden". Om det är någorlunda vindstilla så går det också att lyssna sig till var källan och dess porlande bäck ligger. Härligt friskt fjällvatten!! Här laddade vi också vattenförrådet nästföljande morgon.

Nyfiken ekorre vid Källfjällsstugan

Vi slog upp tältet strax intill Källfjällsstugan. Vi tänkte att det inte var störande att vara så nära stugan nu när det ändå var så lite folk i farten. När vi satt o lagade kvällsmåltiden så dök det upp en otroligt nyfiken ekorre som ville undersöka vilka vi var. Inte det minsta blyg!

Vi gick faktiskt o "la oss" vid 20-tiden för att vila lite.... somnade dock och vaknade vid 23-tiden och drog på oss våra perfekta pannlampor Petzl Tikka (består av lysdioder och ger ett härligt och snällt men kraftfullt blått sken. Perfekt nattetid utan att förstöra mörkerseendet!) för att göra kvällsbehoven.

Läggdags igen! Somnade skönt i våra sovsäckar men jag vaknade med ett ryck någon gång vid 3-4 tiden på natten av att en älghona "råmandes" sprang förbi... måste erkänna att man blev lite rädd.... Hade ju fått höra från dagsvandrare vi mött tidigare att man sett björn i dessa trakter... Hmmm svårt att somna igen... Annika somnade dock om igen utan problem och sov vidare som en stock... Hmmm.... nästa gång skall jag dra ned pälsmössan över öronen..

Dag 2 Källfjället - Närfjällsstugan

Vaknade pigga och glada vid 9-tiden och konstaterade att vi hade ytterligare en härlig dag framför oss. Det hade dock varit närmare -10 grader på natten så tältet var ordentligt frostigt. Plockade ut sovsäckarna och hängde upp dom för luftning och torkning. Tältet torkade i den härliga morgonsolen. Käkade frukost och packade ner tält och sovsäckar, fyllde på vattenförrådet för att sedan traska vidare 13 km mot Närfjällsstugan.

Första mål var Synddalen och de härliga bäckarna som finns där. Passa på och fyll på vatten här. Vi gick dock vidare till Kläppenskjulet där vi åt lunch.

Juha på toppen av Synddalskläppen

Annika pausar vid Kruggbäcken

Därefter vidtog en brant stigning upp till Synddalskläppen och enormt härligt utsikt! Jag hade gärna tältat på denna topp! Hela denna vandringsdag från Källfjällsstugan ned till Kruggbäcken gick jag i långärmad underställströja! Härligt!

Dags att börja en ganska svettig och lång marsch ner till dalen mellan Stor-Närfjället och Lägerdalsfjället där Kruggbäcken rinner. Vattenpåfyllning och liten fikapaus. Nu blev jag tvungen att ta på mig skaljackan eftersom det var skugga härnere. Snacka om temperaturväxlingar!

Efter kort paus var det dags att påbörja vandringen mot slutmålet vid Närfjällsstugan på Närfjället. Denna bit blev dock den tyngsta på hela vandringen. Vi följde Kruggbäcken i dalgången som tidvis var ganska blöt och vi fick utöva lite "balanskonster" eftersom vi inte ville vada i onödan... (badkrukor!)

Så småningom kom vi upp ur dalen och upp på kalfjället igen och när vi till slut började känna oss lite uppgivna över att solen snart gick ned (klockan var då ca 18 på lördag kväll) så såg vi till slut Närfjällsstugan och fick då också upp ett bra spurttempo mot stugan.

Tältplatsen vid Närfjällsstugan (Korset)

Väl uppe vid stugan så blåste det ganska rejält norrifrån så vi valde en tältplats "ganska" nära Närfjällsstugan för att få lite lä. Återigen antog vi att det inte var någon fara att tälta så nära eftersom sannolikheten att störa någon denna tid på året verkade vara minimal. Bilden är tagen på söndag morgon innan vi packade ihop för hemvandring. Här lagade vi en god middag och kröp därefter in i våra varma och sköna sovsäckar och somnade in skönt!

Dag 3 Närfjällsstugan - Stöten

På morgonen klev vi (trots att vi ville ligga kvar i våra varma och sköna sovsäckar) upp vid 8-tiden för att äta frukost och packa ihop. Vi åt faktiskt frukosten inne i Närfjällsstugan eftersom denna dag var ganska kall och blåsig. Det var skönt att få packa ryggsäcken inomhus! :-)

Juha på väg till Västra Granfjället

Nu var det dags att börja vandra mot Västra Granfjället för att sedan vika av ned mot Stötens skidanläggning. Här var det dock ganska dåligt med vatten så se till att bära ordentligt med vatten från Kruggbäcken.

Uppe vid toppen strax innan leden viker av nedåt mot Stöten så åt vi lunch i skydd från vinden av ett par större stenblock. Stenblock + våra stora ryggor funkade perfekt! Efter en god lunch traskade vi vidare ganska brant nedför ned till Stötens skidanläggning för att åka med bussen tillbaka till Högfjällshotellet. Enda bussen på dagen gick 15.00 från Stötenhotellet. Vi såg dock ingen busshållsskylt så vi gick ned till huvudvägen eftersom vi trodde att bussen inte körde upp till hotellet vid "lågsäsong".

Juha vid nedre rondellen i Stöten

Väl nere vid korsningen (och busshållsplatsen) kom bussen som självklart gick först upp till hotellet... :-( Hmmm.... 2 km i "onödan"... Bussresan tillbaka till Högfjällshotellet tog 30 minuter. Tillbaka i Uppsala vid 20.30 dvs ca 1.5 timme snabbare (eftersom jag lyckades att köra rätt väg den här gången...ha, ha...)

Summering: VI LÄNGTAR REDAN TILLBAKA!! :-)

2001-10-16 Juha och Annika

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!