Turtips!

Det händer ganska ofta att jag får frågor om tips på olika turer i området vilket jag uppskattar. Självfallet besvarar jag alla mail men jag tänkte samla några av mina tips här som ni kan ha som inspiration...

Tips på dagsturer på fjället
Tips på flerdagsturer
Om jag inte vill gå på fjället - några tips?
Vandring på vintern

Oväder på väg nära Köarskarsfjället längs led A När det gäller vandring i Sälen så är tiden efter midsommar och fram till slutet av september den absolut bästa tiden. Före midsommar så pågår snösmältningen vilket gör att markerna oftast är mycket blöta. Trots det brukar det vara vandringsbart om du tar på dig stövlarna, men räkna med att det blir avsevärt tyngre att gå än senare på sommaren.

Vid midsommartid slår plötsligt alla blommor ut, dofterna kommer fram och Sälen börjar invaderas av oss turister igen. Marken torkar oftast upp men på sina håll finns snölegor kvar, främst på nordsluttningar och i sänkor.

Nu kommer också lite mindre trevliga invånare upp på arenan, dvs insekterna. Myggen brukar man kunna stå ut med, men bromsar, hästflugor och andra lite större 'monster' kan ibland bli mer än nog. Men, håller du dig uppe på de fria ytorna så brukar du klara dig från det värsta då det oftast blåser lite lätt.

På hösten kommer så de underbara färgerna fram på träden, i gult, rött och grönt i en salig blandning. Luften känns oftast mycket klarare då och du är av med alla flygfän. Den bästa tiden helt enkelt.

OBS! Ni får gärna nyttja stugorna dagtid eller i nödfall men de är ej avsedda för att använda för planerad övernattning. En av anledningarna är att de tyvärr har använts som organiserat gratisboende vilket ju inte är meningen. Läs mer här: Vad gäller för raststugorna >>.

Tips på dagsturer på fjället

Östfjällsstugan

Jag kan inte låta bli men det här är nog faktiskt favoritturen. Enkel att gå och asfalterad upp till Köarskarsfjällets vindskydd vilket gör att den passar även för små barn samt de med rullstolar och barnvagnar. Vidare norrut är leden grusad och enkel att gå men ganska nära Östfjällsstugan byggde man en trappa 2006 för att komma runt problemen med erosion på stigen. Den har nu (hösten 2022) bytts ut mot en ny handikappvänlig sträckning lite längre västerut. 8 kilometer ToR. Se även Högfjällshotellet - Källfjället >>.

Stensjön

Det finns flera vägar att ta för denna utflykt. Enklast och lättast är att ta 8-stolsliften upp till Snögubben (pris för liftkort tillkommer). Från Snögubben är det spångat mot Hemfjällets topp och lätt att gå. Passar stora som små. om man vill och orkar kan man fortsätta upp till Hemfjällets topp där man belönas med underbar utsikt. Cirka 3 km ToR. Se även Hemfjällstangen - Högfjällshotellet >>.

Man kan även gå från Experium och gå Kari Traa-leden upp. Ett annat alternativ är att gå via Sälfjällstangen och då parkerar man vid Appetito eller Gammelgården. Vänligen respektera att vägen upp i Sälfjällstangen är privat väg.

Storfjällsgraven

Start från Snögubben och så följer man den grusade och spångade stigen söderut mot Apotekarstugan. Här övergår stigen i vanlig fjällstig och blir både lerig och stenig. Inga problem för de flesta. Stigen går sedan ihop med leden som kommer från Högfjällshotellet och snirklar sig ner mot Storfjällsgraven där det passar bra med en rast. Stängd sommartid. Tillbaka samma väg. Cirka 8 km ToR. Se även Storfjällsgraven - Mellanfjället - Storfjället >>.

Man kan även starta vid Högfjällshotellet och följa de gula ledkryssen upp till pasströskeln i Storfjällsgraven. Här viker en gulkryssad led av åt höger (västerut) upp på Storfjällets topp. Lång stigning men utsikten blir bättre och bättre ju högre upp man kommer. Förbi toppen och vidare mot skidbackarna. Materielvägen ner längs kanten av skidbackan till utgångspunkten.

Flatfjället - Lördagsgraven

Start från många olika ställen men ett alternativ kan vara från Gusjösätern och så gå österut tills stigen upp mot Flatfjällets topp viker av. Lätt att gå men uppför hela tiden.

Uppe vid telemasten har vi fin utsikt åt de flesta håll. Fortsätt sedan rakt österut på lättgångna moss- och ljunghedar ner i Lördagsgraven. Stigen finns för det mesta på den östra sidan och den följer ni ner till det stora ledkorset där sex olika stigar leder åt olika håll. Vik höger (västerut) tillbaka till utgångspunkten. Cirka 8 km ToR. Se även Flatfjället - Lördagsgraven >>.

Hemfjällstangen - Mellanfjällsstugan - Hemfjällstangen

Trevlig tur som är bra för barn. Man får gå på många spänger vilket kanske är lite enformigt men lätt att gå. Cirka 6 km ToR. Kvillkojan - Hemfjällstangen >>.

Hemfjällstangen - Båthåtjärn - Hemfjällstangen

Från Hemfjällstangen går man österut. Lite stenigt i början och det kan vara rejält lerigt här om det är blött. Fina vyer vid Båthåtjärnen. Samma väg tillbaka, cirka 4 km ToR. Man kan med fördel fortsätta upp till Hemfjällets topp och ta en mycket längre rundtur via Hemfjällsstugan och Mellanfjällsstugan tillbaka. Den rundturen blir cirka 11 km. Hemfjällstangen - Högfjällshotellet >>.

Hemfjällstangen - Gammalsätersfjället - Hemfjällstangen

Från Hemfjällstangen går man västerut. Lättgånget och bra stigar att följa. Fina vyer hela vägen åt olika håll. Tillbaka samma väg. Cirka 3 km ToR. Gammalsätersfjället - Hällkällan >>.

Skårbekkdalen

Kör norrut förbi Ljørdalen upp till Skåret. Norr om Skåret går en väg upp till vänster (har för mig att det är skyltat Såg). Vägen går brant uppför och är smal. Gården Skardli ligger till vänster och 300 meter efter den parkerar man på höger sida. Här börjar den blåmarkerade stigen som vi följer upp till stensågen mitt inne i Skårbekkdalen. Skårbekken måste vadas på ett ställe men med stövlar brukar det gå bra. Cirka 2 km ToR.

Drevfjellet - Småkara

Se beskrivningen för Skårbekkdalen ovan. Fortsätt 2 kilometer till norrut till Sundløfsstuguvegen. Sväng vänster. Efter 1 kilometer delar sig vägen. Håll vänster och betala vägavgiften via Vipps eller SMS. Fortsätt hela vägen upp på fjället och parkera.

Fortsätt upp på fjället förbi den stora stugan och håll riktningen norrut. Efter cirka 600 meter möter vi en stig som går tvärs och den följer vi åt vänster uppför Drevfjellet i drygt 2 kilometer. När det börjar luta utför igen hittar vi en stor mängd resta stenar som kallas Småkara. Här har man härlig utsikt och en rast passar bra. Tillbaka samma väg. 5 km ToR

Tips på flerdagsturer

1,5 dag - söder om fjällvägen

Start från Sälens Fjällkyrka. Där viker ni mot Storfjällsgraven och följer leden upp i passet fram till Storfjällsgraven. Fortsätt söderut längs leden som gör en tvär böj österut och så fram till Hemfjällsstugan.

Vik höger genom ravinen och ner till Mellanfjällsstugan. Vidare söderut längs leden i riktning mot Hemfjällstangen men 500 meter efter Mellanfjällsstugan viker ni av österut i riktning Fjälltjärnarna. Här finns en stig som numera är riven om jag minns rätt (spängerna över myren är borttagna), men om ni ser på kartan kan man gå mellan de två myrarna och finna på stigen efteråt upp till Fjälltjärnarna. Här uppe passar det bra med övernattning.

Dag 2 fortsätter ni norrut längs Hemfjället, förbi toppen och förbi Stensjön bort till Snögubben (restaurangen ovanför liften). Fortsätt en kort bit på grusvägen och vik sedan söderut mot Storfjällsgraven fram till Apotekarstugan. Där viker ni höger ner mot Sälens Fjällkyrka igen.

1,5 dag - norr om fjällvägen

Start från Högfjällshotellet (parkering vid ICA Toppen) och följ den asfalterade leden norrut. Efter en dryg kilometer korsar leden från Köarskär och den följer vi västerut en bra bit tills det stora ledskiljet (sex olika stigar) ungefär rakt söder om Lördagsgraven. Där viker ni vänster ner mot Gusjösätern till leden upp mot Flatfjället börjar. Fin vandring upp till Flatfjällets topp vid telemasten.

Därefter fri vandring rakt österut ner i Lördagsgraven med småtjärnar och utsikt både norrut och söderut. En höjdare i mitt tycke och borde vara perfekt för övernattning.

Dag 2 Fortsätter ni söderut en bit ner mot det stora ledskiljet igen, viker österut fram till Östfjällsstugan där en rast passar fint vid tjärnen. Eller så har ni orkat gå hela vägen hit dagen innan! Sista biten är söderut ner mot Högfjällshotellet igen med solen i ansiktet.

3 dagar - "den klassiska helgturen"

Dag 1 Start från Högfjällshotellet (parkering vid ICA Toppen) och följ den asfalterade leden norrut upp till vindskyddet. Fortsätt norrut till Östfjällsstugan. Antingen slår ni läger i närheten här eller fortsätter västerut fram till nästa ledskilje och så upp över Källfjället ner mot Källfjällets fäbodar.

Dag 2 Fortsätt västerut förbi Synddalens fäbod och bort till Kläppenskjulet. Därefter norrut uppför Synddalskläppen och Lägerdalsfjället och ner till Kruggbäcken. Vik norrut i dalen bort till Närfjällsstugan.

Dag 3 Följ Kungsleden vidare norrut fram till ledskiljet mellan Västra och östra Granfjället. Vik västerut fram mot skidbacken 'Mormors störtlopp" och följ de gula ledkryssen ner till de röda husen. OBS! Här måste ni kolla att bussen går tillbaka mot Högfjällshotellet och vilken tid. Busshållplatsen finns utanför Tempo Stöten.

4 dagar - lite kortare...

Mitt förslag här är att ni startar vid Högfjällshotellet och går norrut till Östfjällsstugan första kvällen.

Dag 2 går ni vidare över Källfjället till raststugan, viker vänster förbi Synddalens fäbod och bort till Kläppenskjulet. Så fortsätter ni över Synddalskläppen och Lägerdalsfjället bort till Närfjällsstugan. Här är det ont om vatten så det måste ni ta med er från Kruggbäcken.

Dag 3 viker ni söderut över Stor-Närfjällets topp, viker söderut rakt ner till Tandådalen. över fjällvägen och fortsätter på stigen runt Västra Kalvens västra sida ner förbi Lindalens fäbod fram mot Kvillkojan.

Dag 4 går ni från Kvillkojan och tillbaka upp mot Högfjällshotellet igen.

Så här skulle denna tur kunna se ut: Länk till Eniro >>

4-5 dagar - för de som vill gå riktigt långt...

Dag 1 startar ni vid Högfjällshotellet och går norrut förbi Östfjällsstugan och vidare bort mot Källfjället, antingen på sluttningen ovanför fäbodarna eller väster om raststugan.

Dag 2 går ni vidare norrut förbi Källfjällets fäbodar över öjskogsfjället och ner till öjskogsfjällstäkten, vik därefter vänster och följ Syndån i Syndalens botten bort till Synddalens fäbod och västerut till Kläppenskjulet. Fortsätt norrut över Synddalskläppen och Lägerdalsfjället. Passa på att ta vatten i Kruggbäcken innan ni fortsätter till Närfjällsstugan.

Ett lite kortare och flackare alternativ är att från öjskogsfjällstäkten följa skogsbilvägarna åt nordväst och gå genom den stiglösa dalen åsskogen bort mot Närfjällsstugan. Det finns enbart djurstigar här så kompass och tålamod behövs. Blir betydligt mer vandring på skogsbilvägar också.

Dag 3 viker ni söderut, antingen över Stor-Närfjällets topp, eller längs leden öster om toppen och viker söderut rakt ner till Tandådalen. Strax efter ni har korsat Stora Tandån innen i Tandådalen viker ni höger på stigen (spängerna kan vara rivna) eller höger på Fjällsåsvägen fram till Hundfjällets skidanläggning. Gå uppför grusvägen som skruvar sig uppför backen mot toppstugan Lyktan och fortsätt åt sydost förbi liften. Fortsätt förbi Hundfjällets topp och ner till Kvillkojan. Lite beroende på väder och ork tar ni här eller framöver.

Dag 4 går ni från Kvillkojan och kan välja minst två alternativ. Antingen gå direkt tillbaka upp mot Högfjällshotellet igen eller fortsätt söderut till Vålbrändan, vik österut längs stigen förbi Mornässäterstugan och bort till Mellanfjällsstugan. Gå norrut till Hemfjällsstugan och vidare norrute i passet mellan Mellanfjället och Hemfjället ner till Apotekarstugan och tillbaka till utgångspunkten.

Den här turen kan självfallet byggas på med svängen förbi Skogsäterstugan och en runda uppe på Västra och östra Granfjället om man vill få ännu mer uppe på fjället.

Till topps, bestefar!

Om jag inte vill gå på fjället - några tips?

Oj, det finns mängder av tips kan jag lova. Har du mina böcker hittar du väldigt många där, men ett urval kommer här...

Högfjällshotellet - Kvillkojan

Start nedanför Högfjällshotellet och gå västerut i liftgatan. Vid foten av östra Kalven visar skyltar och några broar stigen som leder ner i Kvilldalen. Efter några kilometers trevlig vandring når vi Kvillkojan. Samma väg tillbaka.

Myrflodammen - Kläppenskjulet

Start vid parkeringen cirka 400 meter in på Myrflovägen efter Myrflodammens fritidshusområde. Följ grusvägen cirka 700 meter fram till vändplanen och fortsätt över dammbron på den västra (norra sidan) av Myrflodammen. Följ den lättgångna stigen fram till Kläppenskjulet. Det finns många ställen att ta en rast på längs vägen. Tillbaka samma väg. Cirka 6 km ToR. Se även Kläppenskjulet - Tandådalen >>.

Kalven Runt

Start i Tandådalen och så går man motsols mot Kalvtjärn. Här kan det vara lite bökigt att hitta starten av leden då man har byggt om. Leden kan vara väldigt blöt och det saknas lite spänger de första 2 kilometrarna. Lättvandrat vid sidan av Kalvtjärn med fina rastställen. Turen blir bättre och bättre ju längre man går, framförallt kanske vid broarna på den södra sidan. Se även Kalven Runt >>.

En avstickare till Lindalens fäbod är också trevlig. Var uppmärksam på att följa stigen för ledkryssen visar vinterleden och när man kommer fram till östra Tandådalen tar leden "slut". Här behöver ni använda kartan för att hitta rätt väg tillbaka för att undvika att gå längs fjällvägen. Bitvis blött på slutet...

Nymon - Støa kanal - Flersjøen

I Støa på den norska sidan finns mängder av fina turer att göra som passar alla väder. Ett alternativ är att starta i Nymon, gå västerut till Våtdalsröset, följa gränsgatan några hundra meter söderut till grusvägen, vika höger in i Norge fram till Sagmodammen. Efter dammbron viker man vänster och följer de blåmarkerade stolparna. Efter någon kilometer kommer man fram till det södra timmerspelet vid Støa Kanal. Här passar en rast utmärkt.

Följ sedan den blåmarkerade leden förbi Kråkeggdammen och upp på åsarna mellan Flersjøen och Storsjøen. Här finns det många fina platser att stanna till och njuta. åsen sjunker efter någon kilometer och man kan ta sig över till den andra sidan av Storsjøbrynnet med en linflotte till ljørkojan på den andra sidan. Samma väg tillbaka.

Vill man bara gå över åsarna kan man parkera vid den fd fotbollsplanen eller längs vägen nära Kråkeggdammen. Se även Runt Støa kanal >> och Fløtervegen >>.

Annars vill jag slå ett slag för turen Grensetrimmen Støa >> där man kan starta i Støa eller i Nymon och få en härlig rundtur.

Vandring på vintern

Författaren vid Støa Grendehus en kall vinterdag
Författaren vid Støa Grendehus en kall januaridag. Foto: Mikael Stenelund

Att ge sig ut och fjällvandra i naturen på vintern är kanske inte det första man tänker på, men är något som jag absolut kan rekommendera. Vattentäta och halkfria skor är ett 'måste', t.ex kängor. Dessutom överdragsbyxor så att man inte får snö i skorna. Ett par lager kläder med vindtät jacka, handskar och mössa.

Var ska man då gå?

Först och främst är lederna på vintern främst till för skidåkare, både utför och på tvären. Dessutom finns det många skoterleder och i en hel del fall kompisleder där man ska samsas. Jag kan tycka att som vandrare får vi kanske hålla oss undan lite mer eftersom vi inte är i vårt rätta element.

Vintervandring i maj ovanför Sälfjällstangen

Vintervandring i maj ovanför Sälfjällstangen. Utsikt mot Högfjällshotellet
Utsikt mot Högfjällshotellet

Vindbrunn

Vi ska dock inte glömma vårvintern som är fantastisk att uppleva ute på fjället. Snön har börjat sjunka ihop och bildat en hård skare som är lätt att gå på. Vindbrunnar har bildats runt träd och solen värmer. Kort sagt, en fantastisk tid att vandra på fjället. Dock kan det vara väldigt blött beroende på hur kallt det har varit så den fina turen kan bli svettframkallande. Prova och se! Med det sagt så finns det främst två vanliga alternativ för hela vintersäsongen; dels de plogade vintervägarna och dels ute på kalfjället.

Ett alternativ som jag har provat är att gå med snöskor. De är ett slags ram som man fäster på kängorna för att kunna sprida ut kroppsvikten över en större yta, framförallt på pudersnö, så att man inte sjunker ner. Jag ska dock erkänna att jag inte har gjort det i Sälenfjällen men de barblåsta vidderna brukar kunna ge ett hårt och stabilt underlag. Andra som jag har sett har gett sig ut längs den asfalterade leden till till Köarskarsfjället men även från Snögubben bort mot Stensjön.

De plogade vintervägarna blir det mer naturliga valet och här har vi mängder av alternativ; Sälens by, Lindvallen, Gubbmyren, Sälfjällstangen, Högfjällsbyarna, Tandådalen, Hundfjället, Närsjön och Stöten. Jag lär återkomma med tips här inom kort. Men, varför inte passa på och ta en tur där man inte går så ofta?

Rörbäcksnäs

Jag skulle absolut rekommendera en tur i och runt Rörbäcksnäs. En del plogade vägar att gå och möjlighet till affär (kolla öppettiderna först!). Men, det är svårt att få till en rundtur utan att bege sig ut i oplogad terräng.

Gränsbo-Flermoen

Sedan vill jag slå ett slag för Gränsbo-Flermoen. Lugnt och stilla men trivsamt och möjligt att ta ett par trevliga rundturer. Ett alternativ är att starta i Gränsbo och gå in i Norge, vid skylten Flermoen 0,2 svänger du vänster fram till platsen för den fd affären. En bensinpump visar platsen.

Vik höger längs den gamla vägen bort till 'Bygningen', det äldre större huset. Lite beroende på hur det är plogat kan man få ihop en hel del vandringsbart. Vänd sedan tillbaka till den fd affären och fortsätt rakt fram mot gränsen. Det kan vara lite bökigt att passera gränsen men med några kliv så går det bra.

Østby

Fortsätter vi in i Norge så är en tur både i Nesvollberget och i Østby riktigt trevliga. Framförallt i Østby kan man få en ganska lång och trevlig rundtur med möjlighet till affär och restaurang vissa tider.

Starta vid Kjølen hotell och gå ut mot rv 25. Följ riksvägen åt höger (Trysil) och sväng sedan höger vid den västra infarten. Fin vandring längs gamla vägen tillbaka till utgångspunkten. Här finns både affär och restaurang (kolla öppettider!)

COOP i Ljørdalen i februari 2013
Vid COOP i Ljørdalen i februari 2013

Ljørdalen

Längre norrut går det att få till ett par långa sköna turer i Ljørdalen, dels nere i byn men även uppe vid Fulufjellet Alpinsenter. Det senare alternativet ger ju även lite fjällvandringskänsla med fina vyer men man är begränsad till att gå mellan den nedre liftstationen och så upp längs huvudvägen till hytteområdet. Tillbaka samma väg.

Det finns betydligt fler alternativ nere i Ljørdalen. Några alternativ som jag har provat är
1) Starta från skolan och gå norrut mot skåret i 1,3 km. Sväng höger mot Moen. Följ vägen och få en fin vy över hängbron och Särnvadet. Fortsätt framåt till du kommet ut på stora vägen mot skåret igen, vid den södra infarten till Moen. Tillbaka till utgångspunkten. (Totalt knappt 3 km)

2) Starta vid COOP i Ljørdalen. Gå längs vägen mot Støa (sydost) och sväng vänster efter kyrkan in på Litlfossvegen. Gå över bron fram till Østsidevegen. Den här delen kan vara oplogad. Sväng höger fram till Ljøratunet och sväng höger igen över Storfossbrua. Ute vid Støavegen igen svänger du höger tillbaka till utgångspunkten. (Totalt cirka 2,2 km)

3) Fulufjellet Alpinsenter. Mängder av plogade vägar och fin utsikt. Dessutom brukar serveringen Løa vara öppen och glöm inte att prova på Norges längsta kälkbacke. En upplevelse!

Støa kanal en januaridag. Cirka -24 grader

Støa

1) Starta vid fd affären och följ skyltarna mot Støa kanal. Det är oplogat men relativt lätt att gå. Se upp så du inte går i längdskidspåren som brukar vara dragna här. Intressant att se Støa kanal på vintern. Sväng höger vid kanalen och följ skidspåret (bredvid skidspåret!). Här ute på myrarna brukar det kunna vara riktiga kallhål. Sväng höger upp mot Grendehuset och så tillbaka mot utgångspunkten.

2) Starta vid fd affären och följ rv 25 mot Sverige. Sväng höger vid Sagmovegen och följ den fram till Sagmodammen. Gå inte över dammbron utan följ stigen som är blåmarkerad söderut mot Støa kanal. Även om det är mycket snö så brukar den vara ganska tilltryckt och ganska lätt att gå. Fortsätt längs de blå markeringarna fram till Støa kanal. Vik sedan höger mot utgångspunkten.

Grundforsen

Parkering på Stöten Camping. Passa gärna på att köpa en kaffe eller liknande. Gå ut på huvudvägen rakt bakom servicehuset. Här brukar det vara oländigt och snövallar men det är bara 20 meter att pulsa. Fortsätt åt höger, passera gamla tullen och genom hela byn till den lilla högerkurvan. Fin liten vy ner mot Görälven.

Tillbaka samma väg. Om man inte vill pulsa den sista biten in till campingen kan man fortsätta till korsningen, svänga vänster och så vänster igen. Passa gärna på att fortsätta fram till bron över Görälven, som av någon för mig okänd anledning även kallas Kung Sunes bro.

Våtdalsröset (riksröse 124) vid Nymon en decemberdag

Nymon

Parkera vid Stötenvägen och gå ner till Nymon. Passera genom grinden och välj den högra vägen som går rakt västerut fram till Våtdalsröset. Det brukar vara ganska lätt att gå över det öppna hygget på stigen men den sista biten fram till röset är betydligt värre. Här ligger snön lös och djupare. Intressant att se röset och Ljøra vintertid. Tillbaka samma väg.

Senast uppdaterat av Stefan 2023-01-08

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!